Nordic European
Airlines.
SE-DPX Lockheed L-1011
oktober 1997.
Det sista riktiga jobbet jag
hade var på Nordic European Airlines,
och det var ett mycket speciellt jobb.
Jag åkte med som markmekaniker eller tekniker
som det så fint heter, på en flygning jorden runt i tre veckor. Det var i
oktober 1997. Bingolotto hade hyrt
kärran för 350 personer som vunnit en jordenruntresa.
Det var dessa 350 personer plus 10 funktionärer och besättningen; 2
kaptener, 1 styrman och 1 färdmekaniker och jag som markmekaniker samt 5
flygvärdinnor och en steward. Kärran var en Lockheed L-1011 Tristar med
registrering SE-DPX.
När
jag kom ut från våran hangar på Arlanda, med min nya uniform med tre galoner
med lila mellan galonerna dragande en bagagevagn med en plastbox, med dels alla
mina skolböcker för L-1011, och dubbel uppsättning overaller och en del annat
smått och gott som jag kunde ha användning för plus verktygslådan och resväskan
så säger den ena kaptenen; du har väl med dig låstråd och tejp, och jag svarar;
jag har tre olika sorters låstråd och fyra olika sorters tejp så vi ska nog ta
oss jorden runt.
Vi
flög tomma från Arlanda till Göteborg Landvetter där alla passagerarna kom
ombord och jordenruntresan började. På varje ställe vi kom till var vi 3 till 4
dagar och både passagerare och besättning bodde på Sheraton hotell. Första
etappen gick till Kairo. Därefter
till Phuket i Thailand. Där blev det
fel på marktomgångsläget på motor 2, så den motorn gick endast ner till
flygtomgångsläget, men på flygplatsen i Phuket fanns inga stegar som jag kunde
använda för att öppna motorkåporna, så felet kvarstod. Felet betyder att motorn
har ett högre tomgångsvarv på marken än vad den egentligen ska ha. Det gör att
det fordras något längre bana vid landning, inbromsningssträckan blir något
längre, men banorna vi skulle landa på, var alla tillräckligt långa. I Phuket
bodde vi på Sheraton Beach hotel, med egen strand vid havet och flera
swimmingpooler på hotellområdet.
Nästa
etapp var Singapore men där var det
bara dagstopp, vi kom på morgonen och åkte vidare på kvällen. Jag och färdmeken
var ute och shoppade där.
Sydney i Australien var nästa anhalt,
på väg dit gjorde vi en mellanlandning i norra Australien för att tanka. Första
dagen i Sydney åkte jag ut till flygplatsen för att se om jag kunde göra något
åt tomgången. Fick hjälp av en elektriker från Qantas och vi felsökte
tillsammans, vi kom fram till att det var kablagefel och det hade vi inte
möjlighet att åtgärda i Sydney.
Även till Port-au-Prince på Haiti, nästa stopp,
gjorde vi en mellanlandning för tankning.
Vidare till Påskön,
där var det dagstopp. Vi kom på morgonen och flög vidare på kvällen. Flygningen
dit var lite speciell för kapten måste avgöra när vi kommit halvvägs om vi
skulle fortsätta eller vända tillbaka för det finns ju inga alternativa
flygplatser det är bara hav runtomkring, vi fortsatte. När vi kom nära Påskön,
frågade kapten tornet om han fick flyga runt ön innan landning, och tornet
svarade att han kunde flyga precis som han ville för det fanns ingen som helst
flygtrafik där. Så kapten flög ett varv runt ön på lägsta höjd, jag satt på
främsta stolen i kabin vid fönstret och jag kunde titta upp på bergen vi flög förbi,
sedan tog vi höjd och gick in för landning. Dom hade ordnat så en bil med chaufför
stod och väntade på mig när jag gjort check på kärran och tankat den. Jag åkte
och tittade på stenstatyerna, det är väl lite speciellt, det är inte så många
som sett det i verkligheten.
I Santiago, Chile,
gjorde vi också uppehåll. Efter det flög vi till en flygplats i Brasilien som ligger vid gränsen till Uruguay,
och tittade på vattenfall, Iguassufallen.
Där var det också endast dagstopp. Sedan var det dags för slutetappen till Rio De Janeiro i Brasilien. Där bodde
vi på Sheraton Hotell i änden av Copacabana beach.
Problematisk Hemresa
Efter Rio de Janeiro var det dags för hemresan, men vi fick inte lämna
flygplatsen förrän allt var betalt kontant, bränsle catering och
landningsavgifter. Kaptenerna gav sig iväg till Rio för att ordna med pengar,
alla passagerare satt i kärran, och till dem sa besättningen att det var
väderproblem. Därför måste vi vänta, efter 4 timmar kom kaptenerna tillbaka och
då var allt ordnat så vi kunde starta från Rio.
Vi behövde mellanlanda på Cape Verde, en ö i atlanten, enbart för tankning. Jag gick ut först
som vanligt. Nedanför trappan stod en personbil, de hade inte ens kört fram
någon tankbil. Mannen i personbilen sa att om vi ville ha bränsle så var det
kontanter som gällde. Jag gick upp till kapten och talade om för honom hur det
var. Kapten gick ner och åkte med personbilen, sedan kom en tankbil. Hur han
ordnade det vet jag inte, jag tankade och vi kom iväg. Nästa mellanlandning var
Kanarieöarna där vi också endast tog
mark för tankning. På Kanarieöarna hade firman en kvinnlig representant, hon sa
till mig; jag har bara 106.000 svenska kronor så mer får du inte tanka för. Jag
ställde mig under vingen och såg till att tankmätarna gick jämnt så det blev
lika mycket på båda sidor, (det behöver man inte göra om man vet hur mycket
bränsle man ska ha). Den kvinnliga representanten stod vid tankbilen och
stängde huvudkranen när det blev tankat för 106.000 kr. Det var mer än 15.000
kg mindre än tankbeskedet, vilket jag meddelade till kapten. Han sa; det finns
så gott om flygplatser i Europa så det är inga problem.
Vindarna på hemvägen var så goda att vi kom ända till
Göteborg. Nu är vi i Sverige tänkte
jag, så då är det inga problem, men när jag kom ner för trappan stod en BP
kille med kassaskrin under armen och sa; ska du ha soppa är det kontanter som
gäller. Han och jag räknade på hur mycket priset blev, det blev 22.000 kr, så
det var bara för mig att gå upp till kapten igen. Han sa; mina pengar är slut
så vi får fråga stewarden. Han hade pengar så vi kunde tanka.
Vi kom till Arlanda en fredag kväll, jag förstod jag att
firman var ”färdig”, och det första man blir blåst på är semester och
kompledighet om en firma går i konkurs. Så på måndagen åkte jag ut till firman
och lyssnade om jag kunde ta ut all kompledighet och semester på en gång, och
det gick bra, det blev 3 månader. Efter att det var klart med ledigheten åkte
jag ner till Scan air och frågade om de hade någon flygning till Thailand. (Där
hade jag min dåvarande fru.) Det fanns en flygning som skulle gå mitt i natten
men som var fullbokad, men de sa att jag kunde komma dit och chansa. Jag gjorde
det och en timme före avgång var det en resenär som ringde och avbokade sin
biljett. Jag betalade 500 kronor i administrationsavgift och kom till Phuket,
sedan tog jag inrikes till Bangkok. När det var dags att åka hem igen efter 3
månader tog jag kontakt med Nordic European, firman jag arbetade hos, för då
hade de börjat flyga på Phuket. Men jag fick reda på att de hade ställt kärrorna
på marken och en annan firma, Nova Airlines flög istället. Jag ringde till Nova
Airlines och fick reda på att en av kaptenerna som jag åkt jorden runt med hade
börjat där, och det var han som var kapten på flygningen jag ville åka med. Jag
åkte till Phuket och när jag frågade om jag kunde åka med till Arlanda fick jag
till svar att det gick bra. Men sedan när jag stod i incheckningskön kom jag på
att jag inte hade någon biljett men jag hade oskrivna Nordic European biljetter
som jag fått av Nordic European för att användas vid behov. Jag tog upp en ur
väskan och frågade en värdinna som varit på semester och stod före mig i kön,
om jag kunde få låna hennes biljett, och så skrev jag av den och satte min
signatur under, och det gick hem, så jag kom till Arlanda gratis.
Jag började jobba igen, och jobbet blev att
börja skrota den kärran jag åkt jorden runt med. Efter 14 dagar gick firman i konkurs (februari-98). Det kan nämnas att på konkurssammanträdet, som alla anställda var på,
kom direktören för Nordic European Airlines fram till mig och tog i hand och
tackade för att jag gjort ett bra jobb.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar